piątek, 2 września 2011

Na winobranie czas

Kiedy znajomi zapytali, czy nie wybrałabym się w tym roku na winobranie, aż podskoczyłam z wrażenia. Mina mi lekko zrzedła, kiedy okazało się, że trzeba będzie zerwać się z łóżka o piątej rano. Ale perspektywa wyjazdu do malowniczej, poszatkowanej poletkami winnic Szampanii, zbierania winogron i spotkania z pasjonatami zwyciężyła nad zmęczeniem po tygodniu pracy. Bo winobranie to bardzo ciężka fizyczna praca. Ale komu nie straszna poranna rosa, ból pleców i ciężkie gumiaki na nogach, rusza w kierunku winnic. W Szampanii ogrom pracy odbywa się nadal ręcznie, wkazany jest pośpiech, dlatego każda dodatkowa para rąk jest mile widziana. 



Jest coś urzekającego w tradycyjnym winobraniu. Pomimo iż okres zbiorów to najbardziej pracowity i intensywny okres w roku, większość winiarzy wyczekuje go z niecierpliwością i swego rodzaju podnieceniem, a towarzyszy mu niemalże świąteczna i niesłychanie radosna atmosfera.

Winobranie w Szampanii rozpoczyna się zwykle 100 dni po pojawieniu
się na winnych krzewach pierwszych pąków i kwiatów. W tym roku miało to miejsce wyjątkowo wcześnie za sprawą niespodziewanie ciepłej i słonecznej wiosny, co w związku z ociepleniem klimatycznym, coraz mniej dziwi.


Winogrona zbierane są z najwyższą delikatnością, następnie dowożone do spółdzielni winiarskiej, ważone, myte i sortowane. Stad trafiają pod prasę, która wyciśnie z nich drogocenny sok.



Obserwowanie jak funkcjonuje stara tłocznia kołowa, którą w Janvry zakupili 50 lat temu pierwsi spółdzielcy, to prawdziwa przyjemność. Jest szeroka i stosunkowo niska, co umożliwia szybkie zgniatanie winogron. Dzięki temu sok nie zabarwia się w kontakcie z wytłoczkami, szampana produkuje się bowiem z mieszanki szczepów o ciemnych jagodach Pinot noir i Meunier, oraz trzeciego białego Chardonnay blanc


Dzisiaj starą tłocznię zastąpiły nowoczesne prasy pneumatyczne i uruchamia się ją właściwie okazjonalnie. Nie trudno zauważyć, że starszym właścicielom winnic zgromadzonym wokół tłoczni kręci się wtedy łezka w oku. Ta tłocznia to jakby kamień podwalinowy ich spółdzielni i symbol solidarności. Zafascynowani obserwujemy, jak robotnicy uwijają się przy opróżnianiu koszy i skrzynek, a do gigantycznej beczki ze ściśle dopasowanych dębowych klepek trafiają kilogramy winogron.




Możemy też spróbować świeżo wytłoczonego soku, który spływa wyżłobioną w kamiennej płycie rynienką. Ma on szarawą, mało klarowną barwę i szczerze mówiąc wygląda mało apetycznie ;))  Jest jednak całkiem smaczny. Poziom niżej w tym samym budynku znajdują się pojemniki, do których zlewa się i przechowuje się moszcz oraz wysokie metalowe kadzie, w których zachodzi pierwsza fermentacja drożdżowa.






Z tych biedronek dobrego wina raczej nie będzie ;))




Większość z nas traktuje szampan jako wyjątkowy trunek na specjalne uroczystości czy okazje. Można powiedzieć, że już samo otwieranie butelki jest celebrowane na swój sposób. Na pewno nie bez winy jest tutaj wygórowana cena oraz aura i legenda, które otaczają ten trunek. Tymczasem mało kto z nas pamięta, że jest to po prostu wino, które możemy postawić do posiłku na stole w towarzystwie owoców morza, wielu ryb, skorupiaków, serów, risotta, tortów i deserów a także mięs, i to nie tylko białych. Oczywiście nie jest to proste, i żeby odpowiednio dopasować podane danie z szampanem czy innym winem musującym potrzeba już pewnej kultury winiarskiej i doświadczenia w degustacji tego rodzaju win. 


Przyznam szczerze, że w Janvry to nie szampan przypadł mi najbardziej do gustu. Moje podniebienie uwiodła bursztynowa ratafia. Jest to rodzaj wyraźnie owocowego, rozgrzewającego aperitivu. W jego skład wchodzi ten sam moszcz, z którego powstaje potem szampan, dodatkowo wzmocniony mocniejszym alkoholem. 


A to już prosty, najczęściej jednogarnkowy typowy obiedni posiłek dla "styranych" winobraniem: potée champenoise. Duszone warzywa: kapusta, rzepki, marchewka, jest też fasolka i ziemniaki z podwędzanymi lokalnymi wędlinami i boczkiem. Pachnie wybornie, smakuje jeszcze lepiej. Do tego szklaneczka lokalnego czerwonego Coteaux champenois z Janvry – czego można chcieć więcej?!


A dla wytrwałych, o ile ktoś dobrnął do końca,  mam małą zagadkę: jeśli przejeżdżaliście kiedyś w pobliżu winnic, zauważyliście być może, że na skraju winnicy, co kilka rzędów sadzi się często krzaki różane. Nie bez powodu. Dla pierwszej osoby, która w komentarzach udzieli prawidłowej odpowiedzi na pytania dlaczego, mam małą niespodziankę. Nie będzie to niestety butelka szampana, jej wysłanie byłoby zbyt ryzykowne i zapewne bardzo kosztowne, ale raczej kulinarny upominek z Belgii. 


Dodam, że choć był to wyjątkowo intensywnie spędzony dzień, a przy tym męczący, do domu wracaliśmy w szampańskich humorach. 




Do zobaczenia w przyszlym roku!?






14 komentarzy:

  1. Roze to swoisty "sygnalizator przeciw-mączniakowy".

    pozdrowienia
    Iwona

    OdpowiedzUsuń
  2. ale fajnie :) super przygoda pomimo tego,ze to dosc ciezka pewnie tez praca byla :)
    Piekne foteczki :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam biale wina musujace do owocow morza czy ryb. Bardzo milo sie czytalo o winobraniu
    :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mączniak, mączniak... , grzyb pasożyt, ale widzę, że Iwona już napisała...
    Agnieszko, co tam piata rano, wstałabym nawet o czwartej. I następnym razem jak będziesz jechała to dzwoń, ja też pojadę:)
    Bardzo ładne zdjęcia, a najbardziej smakowite to z ratafią (chyba).
    Pozdrawiam Cie serdecznie zazdroszcząc takich doświadczeń!

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda na to, że to wcale nie była trudna zagadka ;((
    a Iwona była pierwsza. Czekam więc na mail z dokładnym adresem pocztowym, a w przyszłości postaram się o trudniejsze zagadki ;))

    Gosiu, kolana nieźle mi strzykały następnego dnia ;))

    Anthony, cieszę się, że znowu wpadłaś ;))

    Ewelajno, och jak ja żałuję teraz, że przywiozłam tylko dwie butelki tej ratafii... Po prostu trzeba będzie znowu jechać ;))

    OdpowiedzUsuń
  6. Przeczytałam z rozrzewnieniem - przypomniałaś mi dawne studenckie czasy i wyjazdy na winobranie! Szczęściara z ciebie, że tak macie blisko i jeszcze dopisała wam pogoda!

    OdpowiedzUsuń
  7. Kiedyś uczestniczyłem w winobraniu w Hiszpanii. Boże, ale było pięknie. Może dlatego, że byłem piękny i młody.

    OdpowiedzUsuń
  8. hmmm zagadki nie rozwiąże - winobrania nie doświadczyłam jeszcze... zazdroszczę ;) super!

    OdpowiedzUsuń
  9. och, zazdroszczę winobrania, bardzo, i ta potrawa jednogarnkowa wygląda obłędnie pysznie.

    co do zagadki już już miałam szukać odpowiedzi, ale widzę szybkość Iwony powaliła wszystkich.

    Pozdrawiam ciepło
    Monika
    www.bentopopolsku.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Twój wpis obudził wspomnienia w mojej głowie :)
    Brałam udział w winobraniu w Beaujolais i Szampanii na pierwszym roku studiów bodajże. To była katorżnicza praca! Jednak atmosfera i napotkani ludzie wynagradzali ciężką pracę, ból w krzyżu i deszcz (winobranie miało miejsce pod koniec września)!
    BTW nigdy w życiu, ani wcześniej, ani później, tyle nie jadłam... w rezultacie ubyło kilka dobrych kilogramów i wszystko ze mnie spadało. Zdrowa dieta :)))
    W Szampanii, na koniec winobrania, wrzucona mnie do kadzi z winogronami, pamiętając o tym, żeby zdjąć mi wcześniej ubłocone kalosze. O higienę należy dbać :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Cudowne doświadczenie. Zawsze chciałam w czymś takim uczestniczyć. Może zabierzesz nas następnym razem. Czytałam gdzieś ostatnio, że biedronki zawsze trafiają do prasy z winogronami. Jeżeli jest ich dużo oddają winu swój charakterystyczny smak i zapach i niestety jest to wyczuwalne w winie.

    OdpowiedzUsuń
  12. ależ cudownie! Bardzo fajne doświadczenie i szczerze Ci zazdroszczę, bo i winogrona i wino bardzo lubię :)

    Zapraszam do siebie:
    http://mojafilizankacodziennosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. Cieszę się, jeśli tym postem obudziłam miłe wspomnienia ;))

    Lo, muszę cię zmartwić, francuskie winnice przeżywają obecnie inwazję chińskich (!!!) biedronek ;((

    Anoushko, ja jezdziłam z kolei do Charentes w rejony koniaku i pineau. Kąpieli co prawda nigdy nie zaliczyłam, ale co się napróbowałam to moje ;))

    Mnemonique, wkrótce takie jednogarnkowce będą na blogu, w końcu jesień idzie ;))

    OdpowiedzUsuń
  14. Lubię wypić lampkę dobrego wina. Kiedyś napisałem artykuł, w którym wychwalam zdrowotny wpływ wina :) Będzie mi miło jeśli go skomentujesz ;)

    Alkohol a zdrowie - http://biegpozdrowie.blogspot.com/2009/11/alkohol-zdrowie.html

    OdpowiedzUsuń